Wdrażanie Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL
EQUAL
jest wdrażana przez partnerstwa strategiczne, które nazywane są
Partnerstwami na rzecz Rozwoju. Partnerstwa tworzone są przez
różnego typu instytucje lub organizacje, które zdecydują się razem
współpracować w celu rozwiązania danego problemu związanego z
nierównością lub dyskryminacją na rynku pracy. Partnerstwa na Rzecz
Rozwoju mogą być tworzone przez każdy legalnie działający
podmiot.
Działania podejmowane przez Partnerstwa na rzecz Rozwoju składają
się z trzech odrębnych etapów wdrożeniowych (tzw. Działań),
rozumianych jako projekty:
faza wstępna – budowanie Partnerstwa na rzecz Rozwoju oraz Partnerstwa Ponadnarodowego – Działanie 1,
wdrażanie programu Partnerstwa na rzecz Rozwoju – Działanie 2,
współpraca tematyczna oraz upowszechnianie dobrych praktyk – Działanie 3.
Podstawowe zasady wdrażania to:
podejście tematyczne,
partnerstwo,
zaangażowanie grup dyskryminowanych,
współpraca ponadnarodowa,
innowacyjność
włączanie rezultatów do głównego nurtu polityki.
Swoim zakresem obejmuje dziewięć obszarów tematycznych. Do realizacji w Polsce zaproponowano pięć:
Temat A: Ułatwianie wchodzenia i powrotu na rynek pracy osobom mającym trudności z integracją lub reintegracją celem promowania rynku pracy otwartego dla wszystkich.
Temat D: Wzmocnienie krajowej gospodarki społecznej (trzeciego sektora), a w szczególności usług na rzecz społeczności lokalnych, z akcentem na podnoszenie jakości miejsc pracy.
Temat F: Wspieranie zdolności dostosowania się firm i pracowników do strukturalnych zmian gospodarczych oraz wspieranie wykorzystania technologii informacyjnych i innych nowych technologii.
Temat G: Godzenie życia rodzinnego i zawodowego oraz ponowna integracja kobiet i mężczyzn, którzy opuścili rynek pracy, poprzez rozwój bardziej elastycznych i efektywnych form organizacji pracy oraz działań towarzyszących.
Temat I: Wsparcie integracji społecznej i zawodowej osób ubiegających się o status uchodźcy.
Tematy realizowane w Polsce w ramach EQUAL są uzupełnieniem działań
realizowanych w ramach rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z
dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Sektorowego Programu
Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004 – 2006 oraz
rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w
sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju
Regionalnego 2004 – 2006. EQUAL odnosi się bezpośrednio do takich
dokumentów jak: Narodowa Strategia Wzrostu Zatrudnienia 2000 –
2006, Wspólna Ocena Założeń Polskiej Polityki Zatrudnienia i
Wspólne Memorandum na rzecz Integracji Społecznej.
Komisja Europejska jako instytucja odpowiedzialna za powodzenie
IW EQUAL na poziomie europejskim, określiła ogólny schemat
zarządzania programem na poziomie krajowym. W Polsce rolę
Instytucji Zarządzającej Programem Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL
pełni Ministerstwo Gospodarki i Pracy, a w jego ramach Departament
Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym. Do głównych zadań
Instytucji Zarządzającej należy przygotowanie dokumentów
programowych IW EQUAL ( Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL oraz
Uzupełnienie Programu), a następnie nadzorowanie wdrażania
programu. Instytucja Zarządzająca podejmuje również ostateczną
decyzję o zatwierdzeniu wyboru Partnerstw na Rzecz Rozwoju. Jest
ona odpowiedzialna za wdrażanie systemu zarządzania i kontroli, a
także odpowiada za koordynację procesu włączania rezultatów EQUAL
do polityki krajowej i europejskiej (mainstreaming).
Rolę Instytucji Wdrażającej pełni Krajowa Struktura Wsparcia (KSW),
która świadczy usługi zarówno wobec Instytucji Zarządzającej, jak i
Partnerstw na Rzecz Rozwoju. Podstawowym zadaniem KSW jest
zapewnienie wszechstronnych usług poradnictwa i wsparcia dla
potencjalnych partnerów uczestniczących w programie EQUAL,
Partnerstw na Rzecz Rozwoju, a także grup Partnerstw tzw. sieci
tematycznych. W Polsce funkcję KSW pełni Fundacja „Fundusz
Współpracy”.