Potwierdzenie okresów ubezpieczenia
POTWIERDZENIE OKRESÓW UBEZPIECZENIA, ZATRUDNIENIA LUB PRACY NA WŁASNY RACHUNEK przebytych w krajach UE/ EOG oraz w SZWAJCARII
1. Zasada sumowania okresów zatrudnienia, ubezpieczenia lub pracy na własny rachunek (samozatrudnienia):
- na podstawie okresów zatrudnienia, ubezpieczenia lub pracy na własny rachunek uzyskanych w różnych państwach członkowskich istnieje możliwość ubiegania się o świadczenie w razie utraty pracy, mimo że za pracę w poszczególnych państwach nie przysługuje prawo do tego rodzaju świadczeń;
- sumowanie okresów ubezpieczenia, zatrudnienia lub pracy na własny rachunek dla uzyskania uprawnień z tytułu bezrobocia dotyczy zarówno pracowników oraz osób pracujących na własny rachunek.
2. Dokument niezbędny do zsumowania okresów ubezpieczenia, zatrudnienia lub pracy na własny rachunek:
- okresy zatrudnienia, ubezpieczenia lub pracy na własny rachunek są wykazywane na dokumencie przenośnym PD U1, który jest wydawany przez wojewódzki urząd pracy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania bezrobotnego;
- przed wyjazdem do kraju UE/EOG lub Szwajcarii w celu poszukiwania pracy, bezrobotny zobowiązany jest złożyć wniosek o wydanie dokumentu U1 w wojewódzkim urzędzie pracy (właściwym ze względu na miejsce zamieszkania);
- osoby powracające do Polski po okresie zatrudnienia w krajach UE/EOG lub Szwajcarii, ubiegające się o świadczenie dla bezrobotnych, winny okazać w wojewódzkim urzędzie pracy właściwym ze względu na miejsce zamieszkania bezrobotnego, dokument przenośny PD U1 wystawiony przez instytucję właściwą (urząd pracy) w kraju ostatniego zatrudnienia.
POTWIERDZENIE OKRESÓW UBEZPIECZENIA, ZATRUDNIENIA LUB PRACY NA WŁASNY RACHUNEK przebytych w krajach UE/ EOG oraz w SZWAJCARII |
1. Zasada sumowania okresów zatrudnienia, ubezpieczenia lub pracy na własny rachunek (samozatrudnienia):
· na podstawie okresów zatrudnienia, ubezpieczenia lub pracy na własny rachunek uzyskanych w różnych państwach członkowskich istnieje możliwość ubiegania się o świadczenie w razie utraty pracy, mimo że za pracę w poszczególnych państwach nie przysługuje prawo do tego rodzaju świadczeń;
· sumowanie okresów ubezpieczenia, zatrudnienia lub pracy na własny rachunek dla uzyskania uprawnień z tytułu bezrobocia dotyczy zarówno pracowników oraz osób pracujących na własny rachunek.
2. Dokument niezbędny do zsumowania okresów ubezpieczenia, zatrudnienia lub pracy na własny rachunek:
· okresy zatrudnienia, ubezpieczenia lub pracy na własny rachunek są wykazywane na dokumencie przenośnym PD U1, który jest wydawany przez wojewódzki urząd pracy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania bezrobotnego;
· przed wyjazdem do kraju UE/EOG lub Szwajcarii w celu poszukiwania pracy, bezrobotny zobowiązany jest złożyć wniosek o wydanie dokumentu U1 w wojewódzkim urzędzie pracy (właściwym ze względu na miejsce zamieszkania);
· osoby powracające do Polski po okresie zatrudnienia w krajach UE/EOG lub Szwajcarii, ubiegające się o świadczenie dla bezrobotnych, winny okazać w wojewódzkim urzędzie pracy właściwym ze względu na miejsce zamieszkania bezrobotnego, dokument przenośny PD U1 wystawiony przez instytucję właściwą (urząd pracy) w kraju ostatniego zatrudnienia.